Medier og Krea

På Medier og Krea arbejder vi primært med fokus på den gode og stabile relation, som skal danne grundlaget for arbejdet med at definere eller flytte personlige, sociale eller faglige grænser

Linjen er bl.a. for dig, der har behov for at kunne koble fra ved computeren og vil kunne bruge den til at blive udfordret kreativt og socialt. Den kan også være for dig, der har behov for at tænke ud af boksen og i trygge rammer få udfordret din kreative side på spændende måder. Du er med til at definere, hvad der er spændende for dig, og vi fastlægger dine læringsmål ud fra, hvad der giver mening for netop dig.

Ligesom det øvrige STU anvender vi synlig læring til at gøre det tydeligt for vores studerende, hvad der skal arbejdes hen imod. Den enkeltes overordnede målsætning er hele tiden i fokus, og aktiviteterne skal give mening for de studerende i forhold til det, der skal læres.

Vi prioriterer, at de studerende får tid og rum til at være en del af læringsprocessen på hver deres måde. Derfor tilpasses tilgangen til målene til den enkeltes styrker, behov og udfordringer. Arbejdet med de personlige og sociale mål danner grundlag for at kunne styrke de faglige kompetencer, der indgår som en integreret del af hverdagen. Arbejdet med de faglige mål skal give mening i forhold til de kompetencer, de studerende skal bruge til at mestre deres eget liv; også efter endt studie på STU.

Social gaming

Når computeren ikke bliver brugt til at koble fra, så bliver den et værktøj til at øve sig i sociale kompetencer. Det kan være, at man skal introducere et spil, som man gerne vil spille sammen med de andre, eller at man har luret noget smart i en bane, som man derefter hjælper en anden med. Man kan også være den, der modtager ideer og gode råd, så man øver sig i at lytte og tage imod vejledning.

Krea

Den kreative del af linjen handler om at arbejde med at tænke ud af boksen; dog stadig med udgangspunkt i den enkeltes interesser og strukturbehov. Det kan være en ny måde at bruge et spil på computeren, så man udvider grænserne for, hvad man ”kan” og ”må” i de rammer, man kender på en bestemt måde. Det kan også være færdigheder såsom håndarbejde, billedkunst og lign., som man kan bruge til at beskæftige sig med i en selvstændig hverdag, hvor hænder og tanker kan have behov for adspredelse eller beskæftigelse.

Morgensamling

Vi bruger vores morgensamlinger til at arbejde med de personlige og sociale målsætninger. Det gør vi ved at prioritere, at de studerende øver sig i at være nærværende, at lytte til både undervisere og jævnaldrende samt bidrage med vedkommende input til dagens gennemgang.

I løbet af morgensamlingen trænes der overblik, og man støtter hinanden i at forholde sig til bl.a. aktiviteter og andre mennesker.

Menu